Haut friture: een frietje met iets meer stijl dus….

Snacken doen wij in Nederland nog steeds, maar dat gebeurt steeds vaker in een luxe snackbar. Een patatje of een kroket uit een simpel, wit bakje of een papieren zak is er niet meer bij.

Wij spotten al eerder de trend dat ook topchefs zich gaan bezig houden met deze vorm van gastronomie. De trend zal de komende jaren alleen nog maar gaan groeien.

Duurzame en biologische friet, dat is de toekomst. De aardappels gaan met schil en al in de snijder. Bij de biologische kroketten en bitterballen willen wij ook zeker weten dat de koe een goed leven heeft gehad. Bij de frieten is het belangrijk dat er controle is op bestrijdingsmiddelen. Wij zijn op zoek naar transparantie, willen weten waar ons voedsel vandaan komt.

In 2016 opende Sergio Hermans in Arnhem, Amsterdam en Utrecht het Frites Atelier, met frieten van topkwaliteit en fijne sauzen zoals basilicum, truffel of toppings als New York Pastrami. In 2017 volgende Antwerpen. En niet zonder succes.

Zo zagen het afgelopen jaar de (vegetarische) bitterballen met onder andere bouillabaisse, geitenkaas, truffel en Hollandse blauwe kaas het levenslicht. Sterrenkok Hans van Wolde lanceerde op het Maastrichts Preuvenemint deze zomer een nieuwe kroket met hoogwaardig draadjesvlees en speciale Aziatische specerijen. In 2010 mocht heel culinair Maastricht kennismaken met zijn bitterbal met ingebouwde mosterd. Zeven jaar later maakte hij opnieuw zijn rentree. En zijn ideeën voor de toekomst zijn bijzonder.

Op Nationale Krokettendag (8 oktober jl.) bedacht de chef kok van het teachinghotel van Hotelschool Maastricht een Limburgse kroket zuurvlees. Nostalgie? Dat is toch helemaal van nu!

Waar komt deze trend vandaan? 

Sergio Hermans vindt dat friet als guilty pleasures gekoesterd moeten worden en weer meer waardering mogen krijgen. 

Zeker is dat wij in de foodtrend een herbeleving van smaak zien. Nostalgische gerechten zijn toe aan een ‘upgrade’. Het begon een aantal jaren geleden met de metamorfose van de hamburger (goede kwaliteit, luxe sauzen) waardoor de speciale burgerrestaurants een hit werden.

Terwijl de jonge vrouwen zich nog steeds te goed doen aan de salades- en sapjescultuur, wordt de haute friture vooral omarmd door (jonge) mannen.

Ben jij ondernemer en kies jij je kansen in de horeca?

Dan moet je zeker de trends zoeken in comfortfood, oersmaak en nostalgie.

Heb jij jouw trend al gespot?

 

Astrid Schiepers, oktober 2017