Hoeveel houden wij van onze huisdieren?

Het antwoord kan waarschijnlijk gemeten worden aan de hand van de miljoenen die wij jaarlijks spenderen aan onze harige, gevederde of gladde vriendjes. De huisdierenindustrie groeit nog steeds. In Nederland besteden wij jaarlijks ruim € 1.2 miljoen aan producten voor onze huisdieren. Dat is 25% meer dan 5 jaar geleden. Niet alleen de soorten huisdieren veranderen (naast honden, katten, konijnen en cavia’s, kopen wij tegenwoordig ook meer leguanen, slangen en amfibieën), maar ook het aantal accessoires en gadgets neemt toe.

Katten hotels, honden massages, gepersonaliseerde boeken met je huisdier in de hoofdrol, hondenfeestjes (‘peticure’ met nailart, glitters en verjaardagstaartjes) zijn al niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Honden- en kattencafé’s zijn razend populair.

Speciaal voedsel, koekjes zonder kleur-, geur- en smaakstoffen, taartjes en ook vegetarische voeding zijn geen uitzondering. Petcake, met smakelijke dagverse hondenkoekjes en prachtige hondentaarten, gevestigd in Haarlem, is een groot succes gebleken.

dog pet industry

VIP’s en technology

Honden en katten zijn van lieve huisdieren veranderd in sterren op social media, al dan niet met crazy outfits en gelakte nagels. De viervoeters hebben vaak hun eigen account op Instagram, soms met wel meer dan 50.000 volgers.

De laatste ontwikkelingen betreft pet-tech’, oftewel de technologische snufjes. Wil jij je huisdier overdag volgen of even videochatten? Dat kan met…. . De Nike fuelband (een activity tracker voor de sporter) heeft nu al concurrentie met wearables voor dieren. Met de activiteitsmonitor (bevestigd aan de halsband) kun je de fitheid van je hond in de gaten houden door de activiteiten gedurende de dag te meten en er zo voor te zorgen dat deze voldoende beweging krijgt. Drones wandelen met je hond of laten je kat achter een speelgoed muis aanjagen.

Waar komt deze ontwikkeling vandaan?

Allereerst de invloed van de celebrities. Paris Hilton’s effect op de kleine honden accesoires was enorm. Daarnaast worden huisdieren (vooral door kinderen) gezien als vertrouwenspersonen. Je kunt ze alles vertellen en ze oordelen niet. Met de groei van onze welvaart, is helaas ook de vereenzaming toegenomen. Zowel bij ouderen als bij jongeren. Een huisdier heft de eenzaamheid op. En houdt onvoorwaardelijk van het baasje. Tot slot, door de verstedelijking (minder landschap, meer bebouwing) groeit het verlangen naar de natuur. Wij willen de natuur in huis halen en daar hoort dus ook een huisdier bij.

Wat betekent dat voor de ‘pet industry’? De komende jaren in ieder geval ‘booming’….

 

Astrid Schiepers, oktober 2017