Nano-marketing: je shampoo geeft advies !

Maak kennis met nano-marketing, een trend voor de toekomst?

Nanotechnologie is het bouwen, verwerken of vervormen van materialen door een atoom of molecuul te manipuleren. Een van de toepassingen van nanotechnologie is het miniaturisering. Denk maar eens aan de mini chips in je smartphone of tablet. Nano betekent dan ook één miljardste. Complexe instrumenten kunnen dus microscopisch klein worden gemaakt.

Nanotechnologie vervult dus een belangrijke rol in de nieuwe technologie. Het is mogelijk om nano-sensoren in kleding te verwerken (wearables), in directe omgeving van mensen zoals kantoren, of zelfs in het menselijk lichaam. Hier zijn echter vele discussies over, gelet op de voor- en nadelen voor het menselijk lichaam en de mogelijke bijwerkingen in de toekomst.

We weten nog te weinig over de (ongekende) mogelijkheden van nanotechnologie en de wetenschap zal nog jaren onderzoek doen en vooruitgang boeken.

 

Ondanks het feit dat nanotechnologie nu al veel experimenteel wordt gebruikt, zijn er ook al ontzettend veel toepassingen die we in ons dagelijks leven wel al gebruiken. Een voorbeeld is cosmetica, zoals zonnebrandcrème, daarin zitten al deeltjes in die vervaardig zijn met nanotechnologie, om ons een betere bescherming te geven tegen de zon. Kleine deeltjes die UVB en UVA licht absorberen. Nanocapsules, hydrogels, liposomes…. Diverse nanomaterialen zitten al in onze persoonlijke verzorgingsproducten.

Robots in je bloedbaan kunnen lichaamsfuncties gaan meten of dingen naar een plek vervoeren, zoals medicijnen. Nanochips in je haar kunnen meten hoe het met je gezondheid is gesteld. De nano mosquito komt ’s nachts bloed prikken en doet onderzoek. Future of reality?

Stel dat wij nanomarketing gaan inzetten…

Hoe zou dat dan kunnen gaan?

De minibots (een beetje zoals in ‘ Honey, I shrunked the kids!’), kunnen je ook vertellen welke voedingssupplementen, shampoo of gezichtscrème je vooral moet kopen. Kunnen je tijdens je douchebeurt een persoonlijk advies geven. “Hier nog wat conditioner en daar moet je beter scrubben… “  Stel je voor! Ongekende mogelijkheden voor de marketeers van de grote fabrikanten….

Astrid Schiepers, september 2017