Foodlovers zeggen dat het beste eten uit Scandinavië komt. Is dat zo?

Nu is het wel een feit dat veel Nederlanders bekend zijn met én dol zijn op de Zweedse gehaktballetjes van IKEA…. Maar is de keuken daarom zo geprezen?

De Scandinavische keuken is trendy, ook in Nederland.

Voedseltrends wisselen elkaar snel af. Wat consumenten echter steeds belangrijker vinden zijn pure, smaakvolle ingrediënten. Lokale producten van eigen bodem en oude tradities (drogen, roken en inmaken) krijgen weer de aandacht. Producten moeten zo gezond mogelijk zijn zonder aan smaak in te boeten. Eenvoudige bereiding en traditionele methodes zijn populair. Daar past de filosofie van chef-kok René Redzepi (grondlegger van de New Nordic Cuisine) volledig bij.

De mens, natuur en duurzaamheid staan centraal

Het in (her)ontdekken van de natuur vormt voor een deel de basis van de hedendaagse Scandinavische keuken. Vlees wordt met mate gegeten. Lokaal gevangen vis, schaal- en schelpdieren staan regelmatig op het menu. Groente voert vaak de boventoon. Vergeten groente- en fruitsoorten, kruiden, bessen en paddenstoelen zijn belangrijke ingrediënten. Vers, puur, eenvoudig. Daar houden Nederlanders van.

Smørrebrød en Fika: lunchtrend en koffiepauze

Sinds de Nederlanders massaal buiten de deur ontbijten, brunchen en lunchen is smørrebrød een trend. Smørrebrød is een traditioneel Deens lunchgerecht dat bestaat uit een snee roggebrood, die rijkelijk is besmeerd, belegd en versierd met uiteenlopende ingrediënten. Met gerookte zalm en haring. Of garnalen-dillecrème en wilde zalm. Lekker met rosbief, mierikswortelmayo en uienringen… Voor de zoetekauwen zijn er kaneel- en kardemombroodjes.

En véél koffie.

Klinkt Hollands, niet?

Na de Engelse High Tea (met vooral thee, scones & sandwiches) wordt het nu tijd voor de Zweedse fika. Fika staat voor koffiepauze. Traditioneel bestaat fika uit koffie met zoete lekkernijen, zoals kaneelbroodjes of koekjes. Geserveerd wordt zwarte koffie, espresso-ijskoffie of kardemomkoffie. De (koffie)pauze moet weer een beleving zijn. Een Zweedse fika op de menukaart zal voor diverse horecazaken een trendy manier zijn om zich te onderscheiden.

Trouwens, lanceerde McDonalds niet deze week de ‘very berry yoghurt met krokante muesli’?…. Misschien wel met bessen uit Zweden..

 

Astrid Schiepers, augustus 2017