A-commerce: Wordt (online) winkelen overbodig?

Drukke consument

De huidige consument leeft onder tijdsdruk. Heeft geen tijd om naar spullen te zoeken, geen tijd om te onderhandelen of op koopjesjacht te gaan. Online bestelde boodschappen even ophalen bij het pick-up-point lijkt zelfs nog té tijdrovend. Uren thuis wachten op de pakketbezorger is voor de moderne consument niet acceptabel.

We zien daardoor een nieuwe trend ontstaan. De consument van de toekomst wil ondergedompeld worden in A-commerce, oftewel Automatische (geautomatiseerde) commercie.

Het begint bij de eerste fase van het koopproces, de bewustwording. De consument wordt er niet vrolijk van: de vele online advertenties, pop-ups en nieuwsbrieven zorgen voor onrust. Wat moet je met al die reviews over producten die je niet interesseren en aanbiedingen die er niet toe doen? Dan het veranderende zoekgedrag. Je verliest kostbare shoptijd door de vele reclames en promoties van spullen waar je niet (meer) naar op zoek bent.

Het zou toch super zijn als je alleen maar online te zien krijgt wat je graag wilt zien? En dus automatisch aanbiedingen krijgt van producten en diensten die op je shopping lijst staan?

A-commerce betekent commercie met behulp van systemen, hardware, software, processen en robots. Systemen als Facebook Messenger of Whatsapp zijn niet meer weg te denken. En als je een vraag stelt aan Vodafone krijg je netjes antwoord van een chatbot.

Customer made

Wil de consument van de toekomst dan geen persoonlijke service meer?

Het antwoord luidt: Juist wel! Maar dan anders….

In 2015 introduceerde Amazon de Dash Button. Grote merken (Huggies, Bounty, Gatorade) en populaire producten kunnen met 1-click besteld worden. Op het moment dat je merkt dat je voorraadje wc-papier begint te slinken, ‘push the button’ en klaar. Wil je het nog meer geautomatiseerd? Dat kan! De Dash Button kan ook geïntegreerd worden in diverse apparaten. Stel je hebt een groot gezin met veel was. In de container met waspoeder kun je een sensor laten aanbrengen, die aangeeft (en doorgeeft aan Amazon) wanneer je voorraad waspoeder bijna op is. Automatisch wordt een nieuwe levering gebracht. Het juiste product, thuisbezorgd en op het tijdstip naar keuze!

In 2018 wordt geautomatiseerde personalisatie een bredere trend. Producten die online besteld worden en niet voldoen aan de eisen, worden automatisch teruggezonden. Het algoritme leert, de computer verandert zelf dat de consument een maatje groter nodig heeft en zal daarna nooit meer een verkeerde maat aanbieden. Voorkeuren worden onthouden. Sterker nog, er bestaat al een systeem dat de klant waarschuwt voor verkeerde aankopen. Een must have voor iedereen die nog een kast vol heeft hangen met prijskaartjes..…

Een voorbeeld is www.finery.com. Finery.com ontwikkelde recent een automatische kledingkast, waarin al je aankopen worden opgeslagen en gestructureerd. Je wordt op de hoogte gehouden van aanbiedingen en koopjes, die uiteraard bij jou passen en ook een aanvulling zijn op je reeds aangeschafte outfits. Je krijgt een bericht als je favoriete merk een nieuwe collectie lanceert. Je kunt ook persoonlijk stijladvies vragen aan de online stylist, die uiteraard jou en je aankopen door en door kent. Dat scheelt tijd. Bovendien krijg je een passend compliment…

Als dat geen (ouderwetse) service is? #throwback

 

Astrid Schiepers augustus 2017