Millenials, #flawless ?

De term millennials hoor je nu voortdurend. Dan gaat het over het (online)winkelgedrag van deze generatie, dan weer over hun voorkeur voor foodporn of hun kleding. Er zijn heel wat tegenstrijdigheden over deze doelgroep te noemen. Je kunt echter niet om ze heen.

Zijn ze werkelijk zo perfect als hun selfies?

Maar misschien moet ik eerst een andere vraag stellen…

Wat zijn eigenlijk “millennials”?

Wat duidelijk is, is dat over 5 jaar, 50% van de werkpopulatie bestaat uit deze millenials, ook wel generatie Y genoemd (geboren tussen ca. 1980-2000). Dus dat betekent niet alleen iets voor de toekomstige werkgevers, maar ook voor de marketing van merken.

werknemers van de toekomst

Door veel bedrijven wordt deze generatie gezien als grote toegevoegde waarde op de werkvloer, met name door hun digitale vaardigheden. Ze zijn kritisch, digitaal creatief, maar kunnen snel van werkgever wisselen als het gras ergens anders groener lijkt. Dankzij hun wereldwijde verbondenheid via internet hebben ze oude business modellen weten lek te prikken. Denk aan de opkomst van Airbnb, Thuisafgehaald e.d. De zelfgemaakte Nutella-pizza staat in een paar klikken in een videoclip, als fotocollage en daarna op YouTube, Snapchat of Tumblr, waar een groot publiek zit te wachten en reviews geeft. Ze zijn flexibel en ondernemend.

Er zijn echter ook andere berichten. Zo schreef Japie Stoppelenburg in zijn boek You’re a legend and everyone else sucks, dat de millenials vooral met zichzelf bezig zijn en elke vorm van zelfkritiek missen. Ze worden weleens vergeleken met de eenhoorn; het unieke, schitterende en spirituele sprookjesfiguur.

Uit diverse onderzoeken (youngworks.nl, FD) blijkt dat zij in een job vooral nieuwe dingen willen leren, behoefte hebben aan structuur en duidelijkheid (dus begeleiding) en aan de slag willen met creativiteit en ondernemerschap. Het nieuwe werken zegt hun niets, net als thuiswerken of een gsm van de zaak. Ze leven in uitersten. Zijn ambitieus, maar passief. Gemotiveerd, maar snel afgeleid. Sociaal, maar eenzaam.

doelgroepmarketing

En wat betekent dit voor de marketeer? Hun shopgedrag is onuitputtelijk, maar het daadwerkelijk ‘afrekenen’ van de spullen in de winkelmandjes wordt keer op keer uitgesteld. Beperkte financiële middelen en het 24-uursconsumeergedrag zorgen voor ‘nepshoppen’. Browsen is entertainment. Millenials zijn op zoek naar hun identiteit en delen alles online: jaloersmakende foto’s, lekkere clips, gekke filmpjes, kortom vreugde en verdriet.

Deze 17 tot 37-jarigen zijn buitengewoon mobiel en verwachten dus ook mobielvriendelijke websites, verticale video’s en duidelijke content. Interactie, gebaseerd op het bouwen van relaties en beeldtaal (emoji’s) is van groot belang. Ze hebben interesse in de toekomst en als je deze doelgroep wil blijven aanspreken moet je mee met de tijd!

 

Advies nodig over de juiste strategie? Laat het ons weten!

 

Astrid Schiepers, augustus 2017