De comeback van de #unicorn

Het sprookjesfiguur is opeens een cultureel fenomeen geworden.

Stickers, applicaties, opblaasbare figuren van het magische dier zijn hot en zelfs Starbucks introduceerde deze lente een unicorn frappucino.

We spotten begin vorig jaar al de eerste unicorn-slime, een klieder- en knoeigoedje om mee te spelen.

Net als de Silly Putty (introductie in 1961), de kleurige potten Slime (in 1980 in de winkels) en groene Flubber (in 1997 naar de gelijknamige film) is het een hit.

Gekleurde smurrie met glitters. Doel? Lekker kliederen, verder niks.

Trends zijn overal

In de kappersbranche merkten wij al in 2015 vele pastelkleurige kapsels op, maar in 2016 kwamen daar ook de paarse, blauwe en groene haarpunten bij. Vervolgens de volledige balayages.

Het levert hele unieke en kleurrijke selfies op.

Toen ontdekten wij de foodtrend in fabelachtige cupcakes, cookies, ijsjes en sushi.

Foodstylist Adeline Waugh creëerde de mermaid-toast, met #unicorn. Unicorn-mania ten top: de in het voorjaar geïntroduceerde frappucino bij Starbucks (zie foto).

 foto bron: news.starbucks.com

Waarom zien wij zoveel unicorns? 

Vooral de millenials voelen zich aangetrokken tot het magische dier, omdat het een herkenbaar beeld is uit hun kindertijd.

Wie kent ‘my little pony’ nog? De sprookjesfiguren hebben een associatie met vroeger en dat is pure nostalgie.

Verder zijn fantasieverhalen nu erg populair.

Denk maar aan hitseries als Harry Potter en Game of Thrones (bij de lancering van seizoen 7 raakten de servers van HBO overbelast).

Wellicht is deze trend ook een tegenhanger van de vele maatschappelijke regels en procedures en het onduidelijke politieke klimaat.

“Kleur” is weer helemaal terug en de regenboog staat symbool voor geluk.

We vinden dat het leven ook gezellig mag zijn en soms een speelplaats is.

Van 9 tot 5 achter een pc zitten is niet meer van deze tijd.

We mogen ook dagdromen.

 

Astrid Schiepers, augustus 2017