Interieurtrends 2018: zeewier, aarde en groen

10 september 2017

De design- en interieurbranche laat weer diverse mooie nieuwe ontwikkelingen zien de komende jaren.

Belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van kleur en materialen worden door Lidewij Edelkoort als volgt beschreven: 

de natuur als inspiratie

Fabrikanten en designers zoeken veel inspiratie in de aarde. De natuur is en blijft een belangrijke inspiratiebron. Deze vinden we terug in de diverse aardkleuren en -materialen. Materialen met structuren en matte finishes en dit wordt gekoppeld aan botanische styling en lifestyle. Met kleuren als: warme terracotta tinten, camel- en brique nuances worden de interieur accessoires in de markt gezet. Maar ook de opleving van groen in diverse tonen en tinten zien wij terug. Keramiek gaat veel gebruikt worden, in diverse toepassingen binnen het interieur variërend van woonaccessoires tot wandafwerking. Flexa lanceert de kleur voor 2018: Heart Wood. Om elke kamer in je huis weer een rustgevende uitstraling te geven. 

Het hele kleuren gamma in groentinten verloopt van lichte pastels tot donkergroen. Er is veel gebruik van grote planten en dessins in behang en woonaccessoires die geïnspireerd zijn op blad en bloemmotieven.

Inspiratie is ook terug te vinden in de Latijns Amerikaanse landen en cultuur. Nieuwe lifestyletrends voor eten en drinken, zoals cocktails (tequila is na de gin weer terug op de kaart). Een deel van de ontwerpers halen hun inspiratie uit het modernisme, de architectuur van deze landen. 

duurzaamheid, people en planet

Recycling blijft een belangrijke thema bij alle ontwerpers. Er wordt daarom veel innovatie en research gedaan op het gebied van recycling. Nieuwe toepassingen voor zeewier en papier worden verder ontwikkeld. Papier wordt op diverse manieren toegepast.

Algemeen zie je dat hospitality een belangrijke aandachtsgebied wordt voor nieuwe markt- en produktontwikkelingen waarbij empathy (inleven in de klant), persoonlijke aandacht, individu centraal stellen en duurzaamheid, belangrijke kernwaarden zijn.

Mensen zijn en worden steeds mobieler en hebben behoefte om op diverse plekken tijdelijk te verblijven als een soort nieuwe nomaden. Daarmee is de ontwikkeling van de flexibele tiny houses een belangrijke trend in de woningmarkt. In lijn met deze ontwikkeling valt ook de verdergaande interesse in spiritualiteit op. Dit past bij de trend van vitaliteit en gezondheid. Verdieping en bezinning als belangrijke kernwaarde liggen hieraan ten grondslag.

 

Christianne Stijns, Stijns Styling & Design

http://www.stijnsstyling.nl

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Fysieke intelligentie en een pil met dezelfde resultaten als een workout?
4 april 2024